Sunday, March 6, 2011

Siapa Dia?

Kisah ni jadi kat aku 3 tahun lepas. Ms tu aku duk menyewa dgn kwn2 kt pintu blkg UiTM, Seksyen 7, Shah Alam. Xtau nk kata kisah seram ke misteri ke, apa ke. Tapi kisah ni tgglkan byk persoalan kat aku smpai hr ni..


Al-kisahnya malam tu, aku nk blk kg. Kg aku kat pantai timur. Amik masa 7 hingga 8 jam perjalanan. Mcm bese, aku suke amik bas mlm sbb nnt blh la tdo je dlm bas tu. Xde la rs jauh sgt pjlnn, sbb ble celik je mata nnt, da smpai kg..


Besenya aku naik bas kat seksyen 17. Nk ke stesen bas tu, aku besenya amik teksi. Dalam pkul 8.30 mlm gitu, aku kuar dari rumah, g tgu teksi kat tepi jalan. Tapi ntah apa nsib aku mlm tu, lps stgh jam tgu pun, still xde sebuah teksi pun yang lalu. Pada hal sblm2 ni, aku tgu dalam waktu yg sme gak, bersepah je teksi area ni. Aku da start cuak dah. Lg 15 minit je lagi bas aku nk gerak nih. Cam nk nangis je.. Aku rs mcm terlepas bas je nnt nih. Dalam duk cuak2 tuh, aku duk ulang baca ayat Qursi. Mintak2 Allah permudahkan urusan aku. 


Alhamdulillah, xlme pastu, aku nmpk 1 teksi ni kuar dari satu lorong, xjauh dari tempat aku duk tgu tepi jalan tu. Ske sgt.. Aku tahan teksi tu, walau pun aku tgk perkataan TEKSI kat bumbung dia xnyala pun. X amik org ke teksi ni? Tp aku tawakkal jek, tahan gak teksi tu. Nsib baik dia berhenti. 


Naik je teksi tu, brader tu bleter kat aku. Dia marah aku tgu teksi kat tepi jln camtu. Bahaya katanya. Lenkali call teksi, tgu kat umah. Teksi smpai, br trun. Huhu.. aku dengarkan je la. Mmg ada btulnya gak apa brader tu ckp. Tp aku da biasa tgu tepi jln camtu. Sbb tu la aku berani jek. Brader tu hulur business card dia kat aku. Next time nk naik teksi, call dia jek. Aku simpan kad tu dlm beg.


Pastu, aku mintak brader tu pecut cpt2 g seksyen 17. Aku takut tlepas bas sbb ms tu dah kul 9 mlm. Bas aku gerak kul 9.15 mlm. Brader tu pn pecut la. Tp dalam duk kalut tu, sempat gak r kteorg sembang. Dia kata sbnrnya td, dia nak kuar mkn jek. Xmo amik penumpang pun. Tp ble nmpk aku kat tepi jalan tu, dia rs kesian. Tu yang dia berenti gak tu. Huhu..


Kteorg smpai stesen bas tepat2 kul 9.15 malam. Nsib baik bas xgerak lg. Sblm kuar teksi, aku hulur duit tambang kat brader tu. Tp dia tolak. Di kata xpe la, dia mmg niat ikhlas nak tlg aku. Aku xtau nk kata apa, tp syukur sgt. Klu brader tu xde, mmg xblk kg la aku mlm tu. 


Naik je bas, aku teringat kat brader tu. Aku lpe, aku da ckp terima kaseh ke blom eh? Mengong la aku ni.. Pastu aku kuarkan business card yg brader tu hulur td. Aku hntr sms ckp mekaseh sbb tlg aku td. Pastu blh brader tu reply, “Awak ni yg mana, ye?” Aku bls la.. “La.. yg brader hntr br je jap td. Yg x amik tambang tu..” Pastu dia bls lg.. “Ye la, tp yg mana? Kan berdua td..” Erk!


Aku terkedu.. Tbe2 jek bulu roma aku berdiri. Tp pastu aku terfikir, brader tu nk main2kn aku kot. Aku bls blk.. “Jgn la main2. Sy sorg je la td..” Pastu siap explain secara spesifik lg lokasi dia amik aku td. Aku tkut dia terkonpius dgn penumpang lain yg dia amik sblm atau slps aku. Pastu, brader tu da xreply da msg aku. Dia tgh mkn kot. Kan td dia ckp nk g mkn. Kisah tu hbis kat ctu.


Tp bbrp bln pastu, brader ni kol aku. Sj nk tanya khbr katanya.. Tp sbnrnya bkn stkt bertanya khbr. Dia citer kat aku peristiwa mlm dia tumpangkan aku tu. Mlm tu, lps dpt msg aku yg terakhir tu, dia tbe2 jd seram sejuk, trus rs mcm nk dmam. Sbbnya dia kata, mlm tu aku naik teksi berdua! Aku naik dgn ‘somebody’. Awek la.. Sampai kat seksyen 17 tu, awek tu siap bg slm lg sblm trun teksi tu.. Cantek kot. Sbb tu brader tu x amik tambg. Aku rs la, hehe.. Brader tu ckp pas mlm tu, dkt2 seminggu jgk la dia dmam. Huhu.. Sian brader ni. Aku xtau nk ckp apa.


Aku citer kisah ni kat kwn2 aku. Dorg kata, agak2nya bnda tu bnda baik kot. Mungkin dia muncul ms aku baca ayat Qursi byk2 kali tu. Mgkin dia jd asbab utk brader teksi tu brenti & hantar aku ke stesen bas dgn slmtnya. Wallahua’lam.. Tp sejak tahu kebenaran ttg mlm tu, aku nk buat apa pn, g mana pn, aku x lpe bc ayat Qursi ni. Aku perasan, mmg urusan hidup aku dipermudahkan & terpelihara dari kejadian2 x diigini. Alhamdulillah.. 


So, kwn2..apa lg, jgn lpe amalkan jgk ayat ni & yakin la dengan kekuasaan DIA. Smg korang pun dalam Rahmat dan LindunganNya jua. A’min.. W’salam.


P/S: Bapak, abg2, adik2, kwn2 & bf pun aku paksa amalkan ayat ni, hehe.

No comments:

Post a Comment